
Een leerzame tweede editie van lentecampus010
In de meivakantie van 2022 heeft de tweede editie van Lentecampus010 plaatsgevonden in Rotterdam. In samenwerking met zes verschillende basisscholen hebben we er weer een prachtige week van gemaakt vol nieuwe ervaringen, workshops en talentontwikkeling. Wij namen een kijkje op de drie verschillende locaties: Thorbecke Prinsenlaan, Wereld op Zuid en Finlandia. Hieronder lees je de ervaringen van verschillende deelnemers, een mentor en één van de workshop-aanbieders.
De negenjarige Pari uit groep 6 van basisschool de Jan Antonie Bijloo heeft het ontzettend naar haar zin tijdens de Lentecampus. Vol trots vertelt Pari dat ze allerlei nieuwe dingen leert, zoals sleutelhangers maken en skateboarden. Daarnaast is ze vooral enthousiast over het programma van Missie Toekomst. De deelnemers van Lentecampus010 volgen naast workshops iedere dag het project ‘Missie Toekomst’. Tijdens deze lessen bedenken zij aan de hand van verschillende opdrachten een oplossing voor een duurzaamheidsprobleem om de wereld een stukje mooier te maken.
Pari vertelt: ‘Ik vind het leuk dat ik hier veel over de toekomst leer en daarbij iets kan uitvinden en dit ook kan maken. Met mijn groepje heb ik een afvalrobot uitgevonden. Deze pakt rommel op uit de straten en eet het dan op, hierdoor wordt de natuur schoner.’
Samen met leerlingen van de Bavokring en de Stephanusschool volgt Pari de Lentecampus op de locatie Thorbecke Prinsenlaan. Het mooie hieraan is dat de leerlingen op deze manier ook de kinderen van de andere scholen leren kennen en nieuwe vrienden maken. Pari vertelt: ‘Ik heb twee nieuwe vriendinnen leren kennen Selma van de Bavokring en Wassila van de Stephanusschool!’


Tijdens de Lentecampus is Hoi Shan namens het Wereldmuseum langsgekomen om een interessante workshop te geven over Chinese knipkunst. Chinese knipkunst is een hele oude traditie waarmee de ramen thuis gedecoreerd worden. Naast deze traditie wil Hoi Shan de leerlingen wat meer bijbrengen over de Chinese cultuur. Bijvoorbeeld over de Chinese karakters, het eten en de taal. Ze vertelt: ‘Ik merk dat kinderen vaak heel nieuwsgierig zijn naar hoe een land is. Sommige kinderen hebben toch ook vooroordelen over China. Deze probeer ik dan weg te nemen door bijzondere voorbeelden te noemen.’ Een mooi moment vond Hoi Shan dat een meisje met een Chinese afkomst zich kon herkennen in de presentatie die zij gaf: ‘Ze was supertrots dat ze allemaal dingen herkende en veel kon vertellen over haar land van herkomst.’
Speciaal voor de Lentecampus heeft Hoi Shan deze workshop bedacht. Naast dat de leerlingen iets moois maken is het motorisch ook goed voor de leerlingen. Hoi Shan: ‘Ik merk dat niet alle leerlingen even goed kunnen knippen, daarom is het voor sommige leerlingen echt een uitdaging. Leerlingen die het aan het begin niet zo leuk lijken, probeer ik te stimuleren en te laten zien dat ze echt wat moois gaan maken. Vaak komt het voort uit onzekerheid maar met een steuntje in de rug maken ze er toch wat moois van. Uiteindelijk vinden ze het dan juist heel tof. Dat vertrouwen wekken is dus heel belangrijk!’


Zonder mentoren kunnen we geen Campus draaien. Tijdens de Campussen begeleiden mentoren de gehele dag een vast groepje kinderen. Een van deze mentoren is Trisha. Haar bijbaan aan mentor bij Campus Nederland sluit goed aan op haar andere baan, namelijk Geschiedenis docent op een middelbare school. De Lentecampus is voor Trisha de eerste Campus. Hierover vertelt ze: ‘Het zijn intensieve dagen maar het zit echt heel leuk in elkaar. Er zitten allemaal verschillende soorten leerlingen in een groepje, dit maakt het werk als mentor afwisselend. Ook de workshops zijn allemaal erg divers, zo zit er voor iedereen wat passends tussen omdat niet ieder kind dezelfde interesses heeft.’ Wat Trisha merkt is dat ze al heel snel een goede band opbouwt met de leerlingen uit haar groepje. ‘In de ochtend komen de kids allemaal superenthousiast op me af lopen en geven ze allemaal een knuffel. In de loop van de week had ik met elk kind uit mijn groepje een bepaalde handdruk of begroeting. Het is mooi om een band op te bouwen met de kinderen.’


Maya (12 jaar) en Filiznur (10 jaar) van basisschool Finlandia hebben het erg naar hun zin tijdens de Lentecampus. De meiden kunnen eigenlijk niet kiezen welke activiteit ze het leukst vonden. ‘We vinden het allemaal heel leuk!’ roepen ze lachend. Tijdens ons bezoek volgen ze de workshop ‘Ontspannen leren spreken’. Hierbij kregen ze een opdracht om hun ogen te sluiten en in hun hoofd naar een toverspiegel kijken. Hierna moesten ze opschrijven wat ze in die toverspiegel zagen en voelden.


Nosair is 7 jaar oud, zit in groep 4 van basisschool de Toermalijn en doet mee aan Lentecampus010. Dit is niet zijn eerste Campus. Hij heeft al twee keer eerder meegedaan. Vorig jaar met de Lentecampus in 2021 en in de zomer van 2020 met de Zomercampus. Nosair vertelt: ‘Ik vind het superleuk om mee te doen. Lekker sporten in de gymzaal!’ Tijdens ons bezoek is hij druk bezig met het maken van een huis, een workshop gegeven door Archiklas. Trots vertelt hij: ‘Ik heb een huis gemaakt met een zwembad, want dit wil ik later zelf ook.’ Dingen die hij heeft geleerd deze week zijn: Rappen, beats maken en voedsel maken voor bijen. Nosair: ‘Bijen zijn heel belangrijk en geven honing. Maar ze moeten zelf ook eten. Daarom hebben we eten voor de bijen gemaakt!’


Het was weer een feestje om alle deelnemers vol enthousiasme te zien deelnemen aan de diverse workshops. Bedankt voor jullie inzet! Daarnaast willen wij ook alle aanbieders en mentoren bedanken voor een geslaagde Lentecampus! We kijken nu al uit naar de volgende!